Bertie's Mood

Always Critical and Never Superficial

Review: “Managing Organizational Change during SAP Implementations” door Luc Galoppin en Siegfried Caems

Change Management gaat over mensen; ingewikkelder nog: het is het punt waar mens en machine samenkomen om tot een nieuwe manier van werken te komen. Samen met Siegfried Caems, Project Consultant en Manager, neemt Luc Galoppin, als Change Manager, dit zeer serieus. Tussen het initiële idee, de opzet, het design en de latere implementatie wordt het ganse proces van een SAP implementatie bekeken vanuit een ander oogpunt: mensen. IT is cool, maar ook niet meer. Het boek maakt meteen de link tussen de drie management performance indicators: Management, Structure en Goals en linkt die met Vaardigheden (Know-How), Kennis(Know-What) en Motivatie(Know-Why). Maar de auteurs gaan nog verder: hij verbindt de Know-How, de Know-What en de Know-Why met de vier onderdelen van Change Management: Organisation, Communication, Learning and Performance. Rationeel vs. emotioneel, Know-What en Know-How vs. Know-Why.

Ingewikkeld, zegt u. Inderdaad, het boek geeft soms een verwarrende indruk en het lijkt alsof bepaalde stukken werden geschreven naar een vooraf ingeschreven inhoudsopgave. Daarenboven worden zo veel aspecten aangeraakt dat je soms gewoon je weg in het verhaal kwijt raakt. Maar dit is tevens ook de sterkte van het boek: alle elementen worden met elkaar verbonden. Impliciet en expliciet geeft het boek iedere consultant een waardevol inzicht hoe een project dat, hoewel gedreven door IT, de werking van van ieder aspect van een bedrijf aanraakt.

Managing Organizational Change during SAP Implementations

Maar het boek is meer dan zingeving alleen: doorheen het boek gebruiken de auteurs “Soft Stuff-Radar” en “Hard Stuff-Radar” indicatoren die de lezer toelaten een project op twee niveaus te plaatsen: hoe staat het project zelf (Hard Stuff) en hoe ver staan we met “Change Management”. Het boek is geen afgewerkte blueprint hoe een project te implementeren, maar laat ook het projectmanagement as such niet links liggen. Zowel managers als consultants kunnen met dit boek hun functie als agent voor verandering duidelijker plaatsen en hier ook op inspelen. Waar je als beginnende consultants nog even je weg moeten zoeken in alle begrippen – dit boek veronderstelt enige kennis en ervaring in projectwerking – geeft het einde van het boek een aha erlebnis die de lezer zich steeds met zich meedraagt. Voor de pragmatische manager is er steeds een voorbeeld van roadmap en verschillende streams voorhanden.

Vergeet de personeelsdienst als driver in verandering, maar stuur ze aan. Het boek gaat verder dan de meeste SAP boeken durven gaan: na de implementatie en go-live, bespreekt het boek hoe verandering te verankeren. Het geeft tips hoe key users aan te spreken, gaat in detail over hoe opleiding te implementeren en de communicatie aan te pakken en dit op een georganiseerde manier. Iedere stap in het project gaat gepaard met een gradueel verschillende aanpak, in alle vier van de Change Management gebieden. Ja, ook performance wordt besproken en er is weinig aarzeling in aanbevelingen wanneer en wanneer niet door te gaan met een implementatie. Een Change Manager is vooral een realist.

Georganiseerd en met oog voor detail gaat het duo geen taboe uit de weg. Het boek is een must in iedere SAP bibliotheek. Koop dit boek niet als Bijbel, maar lees het als een startpunt en hub naar nieuwe inzichten in Change Management. Soms ingewikkeld en – ik geef het toe – doorbijten in alle wijsheid die het manuscript bevat, heeft dit boek me als consultant onomwonden verteld waar op te letten en hoe beter te handelen.